Albumboezems

5740924
Zipper Down is de naam van het vierde album van rock & rolls coolste duo Eagles Of Death Metal. Met zo’n titel verwacht je wellicht een mannelijk lid dat uit een broekje steekt, maar het gaat op de hoes om de rits van een vrouwenjasje. Daarop prijkt dan ook een paar welgevormde borsten. Voor geïnteresseerden: ze zijn van Monica Birladeanu. Op de plek van haar tepels zien we de hoofden van de op de cd te horen muzikanten: Jesse ‘Boots Electric’ Hughes en Queens Of The Stone Age-frontman Josh ‘Baby Duck’ Homme.

Wie even de geschiedenis in duikt, moet concluderen dat zo’n albumhoes veelbelovend is. Voorgevels op voorkantjes (hoe controversieel soms ook) bleken immers al vaker uitstekend samen te gaan met krachtige songs op de achterliggende schijf. Aangezien dat de maatstaf is voor onderstaand lijstje, laat ik John & Yoko’s Unfinished Music No. 1: Two Virgins even links liggen.

1968: Electric Ladyland
3646702Vraag een rockliefhebber een albumhoes met ontblote boezems te noemen, en in negen van de tien keer gevallen noemt de perverse liefhebber in kwestie Electric Ladyland. Volgens velen is dit het magnum opus van The Jimi Hendrix Experience. Zelf heb ik iets meer met zowel Are You Experienced als Axis: Bold As Love, maar de vraag wat mijn favoriete Hendrix-hoes is, laat zich eenvoudig beantwoorden. Dat is natuurlijk die van zijn formidabele liveplaat Band Of Gypsys uit 1970.

1969: Blind Faith
2859270Ik sprak Jesse Hughes vorige week voor Lust For Life over Zipper Down en liet daarbij ook de albumcover ter sprake komen. Hij noemde het naakt op de cover ‘de viering van de vrouwenborst’. Zo kan je de uiterst controversiële cover bij het album van Blind Faith beslist niet noemen. Mocht het je namelijk nog steeds niet zijn opgevallen: het meisje dat we hier zien is natuurlijk veel te jong. In meerdere landen werd de enige plaat van deze supergroep dan ook uitgebracht met een alternatieve cover waarop de band te zien was.

1974: Country Life
2156984Roxy Music heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat vrouwelijk schoon ze na aan het hart lag. Tot de release van Avalon in 1982 prijken op iedere albumhoes wel een of meer vrouwen, de ene keer meer aanstootgevend dan de andere keer. Zo mag Stranded uit 1973 er al wezen met een dame in een kleddernat rood jurkje, maar wordt daar een jaar later met Country Life nog een schepje bovenop gedaan. Het luisteren begint hierdoor al met een glimlach (en eindigt dankzij de muziek met meer van hetzelfde).

1976: Small Change
2137239Het duurde nog vier jaar voor Tom Waits met Kathleen Brennan zou trouwen toen in oktober 1976 Small Change uitkwam. Misschien had die plaat er in 1980 dus wel heel anders uit gezien, en niet met de naakte gogo-danseres op de hoes. Deze dame is overigens Cassandra Peterson. De actrice verklaarde later zich helemaal niets te herinneren van een dergelijke fotoshoot en noemt de hoes daarom een ‘gigantisch mysterie’, maar ontkende ook niet dat zij het was. Het is een merkwaardig verhaal dat goed past bij de haast mythische Waits en zijn prachtige pianoblues.

1979: Candy-O
1936033Mijn favoriete album van new wave-groep The Cars is zonder twijfel het debuut uit 1978. Toch ben ik van mening dat de een jaar later uitgebracht opvolger Candy-O redelijk onderschat is. Gewoon weer een verdomd catchy plaatje. Let’s Go klinkt nog net zo fris als toen en Night Spots en Dangerous Type behoren gewoon tot het beste werk van de Amerikanen. Het artwork mag dan een tikkeltje goedkoop ogen: laat je vooral niet door deze roodharige deerne misleiden.

1988: Surfer Rosa
Pixies-Surfer_Rosa-FrontalWaar Hughes’ favoriete album met naakte poes op de hoes het in 1993 verschenen Reich & Sexy van Die Toten Hosen is, ga ik voor Surfer Rosa van de Pixies. Prachtige vrouw, stijlvolle vormgeving en een meesterlijke plaat. Eentje die het niveau van het alom gelauwerde Doolittle mijns inziens moeiteloos kan bijbenen. Overigens had Hughes zeker niet willen figureren in de foto die Reich & Sexy siert. “Een dream come true? Nah, meer een nightmare come true! Met zoveel vrouwen in een ruimte hoef je maar één meisje aandacht te geven, en je kunt het schudden bij de rest.”

1996: Tiger Milk
4920990Een naakte vrouw op de cover lijkt misschien rock & roll, maar niet als je het brengt zoals de Schotse indiepopband Belle And Sebastian in 1996. Op de hoes van debuutalbum Tigermilk zien we namelijk model Joanne Kenney met een knuffeltijger. Niet echt het toonbeeld van stoerheid. Het lieflijke beeld is vastgelegd door B&S-frontman Stuart Murdoch zelf en de zoete muziek past er goed bij. De groep draait overigens nog steeds vrolijk mee, en geeft in het verbouwde 013 eind november zijn eerste Nederlandse clubshow in bijna tien jaar.
2013: Push The Sky Away
4474852Toch nog Yoko Ono in dit stukje? Wie zal het zeggen… Ik heb zelf in ieder geval geen idee wie de vrouw op deze albumhoes is die zo letterlijk de deur wordt gewezen door de onverbiddelijke Nick Cave. Ze heeft in ieder geval donker haar en is blijkbaar evenmin als bij The Beatles goed voor het muzikale proces. Immers: waarom zou ons Nick anders zo rigoureus te werk gaan met een naakte dame? Een cover die vragen oproept. Gelukkig valt bij de muziek, zoals we gewend zijn van Cave en zijn Bad Seeds, weinig twijfels te hebben.

1 Reactie

  1. Bert Donker 15 oktober 2015 Reageer

    Leuk lijstje, ook visueel…
    Één hoes die samengaat met het gebodene op het album, mag wat mij betreft niet ontbreken: For The Beauty Of Wynona van Daniel Lanois, waarbij de hoesfoto (van een naakt meisje met een mes in de hand) al even mooi maar ook verontrustend en vervreemdend is als de sound en songs op het album zelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*