Beste marketingstunts door bands

Marketing_Daft Punk SXSW2013

‘Slipknot zet Facebook-pagina op zwart!’, die boodschap gonsde vorig week over het web. Het zou te maken hebben met een ruzie in de band, die toevallig al een poosje bezig is met de opnames van een nieuw album. Marketingtruc of oprechte heisa in de groep? Hoe dan ook heeft Slipknot zich weer even in de kijker weten te spelen. Net als veel andere formaties, toen het tijd was een nieuwe plaat uit te brengen.

Voor bands is marketing niet hun eerste prioriteit. Dat bleek tijdens verschillende seminars tijdens Eurosonic/Noorderslag dit jaar wel. Toch is er in de loop der jaren een groot aantal bijna episch te noemen marketingstunts georganiseerd door bands – of nou ja, vermoedelijk door de bazen van hun platenlabel… Maar laat dat detail de pret niet drukken!

De meest extravagante marketingtruc is misschien ook wel de meest actuele in dit rijtje. Wu-Tang Clan maakte voor dit weekend bekend als verrassing met een nieuwe plaat te komen. Nou is dat feit weliswaar niks nieuws onder de zon, maar de manier waarop de hiphopformatie dat doet, is te absurd voor woorden: dat nieuwe dubbel-album waar ze in het geheim aan hebben gewerkt, komt namelijk niet zomaar uit: er verschijnt slechts één exemplaar van The Wu- Once Upon A Time In Shaolin. Die bevindt zich in een zilveren kistje, ontworpen door de Brits-Marokkaanse kunstenaar Yahya. Dat kistje zal de komende periode langs verschillende musea, festivals en kunstgaleries reizen om vervolgens geveild te worden. Je kunt je voorstellen: de fans worden wild.

WuTangClan-album

Tijdens het South By South West-festival van vorig jaar gingen er ook fans wild, trouwens. Daft Punk was begin 2013 bezig met een nieuw album, maar meer details waren er niet. Vlak voor het Amerikaanse muziekfestival SXSW bracht de band het nieuwe beeldwerk via Facebook naar buiten: de twee bekende helmen, één in zilver en één in goud. Daarna kwam er nog een bijzonder spotje voorbij op de Amerikaanse televisie, en daar moesten fans het voorlopig mee doen. Uiteraard draaide de geruchtenmolen meteen overuren en was het volgens velen slechts een kwestie van tijd voordat er opgetreden zou worden en het album zou verschijnen. Een paar weken later, in Austin tijdens SWSX, was er ineens een grote poster te zien, met daarop de twee helmen van Daft Punk. Meer niet. Muziekheadlines: “Daft Punk to play SXSW?” Nou nee, maar de aandacht hadden ze onverdeeld binnengehengeld toen half mei Random Access Memories eindelijk verscheen.

Ook een mooie actie trouwens, al is het al even geleden, was die van Nine Inch Nails ten tijde van de release van Year Zero (2007). Frontman Trent Reznor gebruikte allerlei nieuwe technieken om zijn nieuwe plaat alvast onder de aandacht te brengen. Er werden geheime boodschappen op tourshirts geschreven, die gekoppeld bleken aan websites waar meer informatie te vinden was. Er werden meerdere usb-sticks gevonden (op een toilet, in een hotelkamer en tijdens een concert) met songs erop, waarvan eerst werd gedacht dat die per ongeluk verloren waren maar niks bleek minder waar: Trent had ze zelf verspreid. En tijdens verschillende optredens werden er flyers uitgedeeld met daarin hints naar websites, of locaties van posters (zoals de foto hieronder) met meer info. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het werd ingezet om de fans te bereiken. En dat dat lukte, zo bleek wel uit de reacties toen na de eerste ‘toevallige’ usb-stick er een tweede en derde gevonden werd.

Nine Inch Nails - Year ZEro

Uiteraard kun je ook van het bekendmaken van je nieuwe band één grote stunt maken. Althans, dat moeten John Paul Jones, Dave Grohl en Josh Homme gedacht hebben. Hun supergroep Them Crooked Vultures werd niet simpel via een persbericht aangekondigd.. nee, er werd een ware marketingcampagne op los gelaten. De band werd voor het eerst wereldkundig gemaakt tijdens een YouTube-advertentie die slechts 14 seconden duurde. Klikte je door, dan kwam je terecht op hun website waar je je e-mailadres kon achterlaten. Per mailtje kreeg je vervolgens meer informatie over de band. Met enkel de als man aangeklede gier die later op de cover van het album terecht zou komen  was er nog veel giswerk over, maar na een paar showaankondigingen (waaronder een in de Melkweg) maakte de band het nieuws officieel bekend.

Radiohead snapt ook goed hoe hun fans denken en wat zij willen: namelijk een speciale editie. En Radiohead is de King Of Limbs… eeh, speciale edities. In Rainbows werd in 2007 in eerste instantie als online download aangeboden met een ‘pay what you want’-optie. Niet veel later kon de plaat ook als een bijzondere boxset besteld worden. Met The King Of Limbs haalde de band ongeveer dezelfde truc uit. Hij kon als download gekocht worden via de website en niet veel later werd er een bijzondere versie bekend gemaakt, nog voordat er een ‘gewone’ editie op de markt kwam. Deze versie deed de harten van de fans sneller kloppen en als er iets is wat je als band wil…

Oh! Nog eentje trouwens… Misschien muzikaal een ver-van-je-bed-show, maar toch is het wel even de moeite waard om bij stil te staan: Beyonce. En ja, het is waar: als je Beyonce met betrekking tot dit onderwerp noemt moet je eigenlijk ook David Bowie noemen, maar de manier waarop mevrouw Knowles haar jongste album de wereld in slingerde was nog net iets extremer en meer bijzonder dan die van Bowie. Waar The Thin White Duke zijn album twee maanden voor de release aankondigde, zette Queen B (ja sorry, ik kan ook niks aan die bijnamen doen) haar album exclusief en onaangekondigd op 13 december op iTunes. Bij alle 14 tracks op de plaat heeft de zangeres een clip gemaakt. Hoe haar zelfgetitelde album wereldkundig werd gemaakt? Door slechts een Instagram-filmpje met als bijschrift ‘Surprise!’.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*