Hoge verwachtingen

130909-arcade-fire-reflektor-video_0

Louis van Gaal begon amper een week na de gewonnen WK-troostfinale aan een nieuwe klus: Manchester United. In de stad van The Hollies, 10cc, Morrissey en de City-aanhangende broertjes Gallagher zijn de verwachtingen waanzinnig hoog. De oefenmeester werd onthaald als een halfgod en terwijl het seizoen nog moet beginnen, wordt de titel al bijna gevierd. Een teleurstelling ligt op de loer. Ook in de muziek zijn hoge verwachtingen aan de orde van de dag. Drie recente voorbeelden.

Reflektor
Vanaf maanden voor de release haalt Arcade Fire alles uit de kast om het vorig jaar verschenen album Reflektor te promoten. Nadat wereldkundig is gemaakt dat James Murphy van LCD Soundsystem als producer in de arm is genomen, is Arcade Fire niet weg te slaan van de frontpage van muzieksites. Een mysterieus streetart-project rond het woord Reflektor, een videoclip van Anton Corbijn bij het titelnummer met gastvocalen van Bowie, een geheime show in een salsaclub, een interactieve website en een ultra-theatrale show bij Saturday Night Live volgen. Je kunt, zelfs als je niks met de muziek hebt, moeilijk om de band heen. Zo lang als het voor de release over het album gaat, zo snel gaat de storm daarna weer liggen. Oké, dat is ietwat gechargeerd, en niet alleen omdat de feestelijke Reflektor-tour ook veel aandacht krijgt. De kritieken zijn namelijk overwegend positief, maar volledige voldaanheid is er niet. Wie een moment voor zichzelf neemt, beseft dat het ambitieuze dubbelalbum zo nu en dan ijzersterk, maar ook tamelijk wisselvallig is. De term ‘overhyped’ die her en der klinkt, is dan ook niet helemaal van de lucht.

Indie Cindy
Het was misschien enigszins tegen beter weten in en de voortekenen waren ook niet bijzonder hoopgevend, maar naar een nieuw Pixies-album werd massaal uitgekeken. Tussen 1988 en 1991 bracht het kwartet vier albums vol korte, vurige rocknummers uit. Sindsdien moesten fans het doen met liveplaten, de middelmatige single Bam Thwok (2004) en een aantal tours. Toen een jaar geleden bassiste Kim Deal uit de band stapte, verscheen er opeens nieuw werk van groep. De reacties waren niet mals. De fans hadden wellicht zo lang en innig uitgekeken naar nieuw werk, dat het alleen maar kon tegenvallen. Het geheugen maakt dingen immers altijd net even mooier, los van het feit dat de nieuwe Pixies-songs ook daadwerkelijk minder goed zijn. Ooit schreef Pixies in korte tijd een hele hoop toffe nummers, wat onrealistisch hoge verwachtingen schiep voor de toekomst. Wat de band ook zou uitbrengen, beter kon het niet worden en daarmee alleen maar tegenvallen.

Pixies 2013-2014

The Next Day
Vanuit het niets is er op 8 januari van het vorige kalenderjaar Where Are We Now?. Het nieuwe nummer van David Bowie komt niet alleen op zijn 66e verjaardag, maar ook na jaren van stilte. Direct wordt The Next Day aangekondigd, zijn eerste album in tien jaar tijd. Op die plaat dient na de enthousiast onthaalde single nog precies twee maanden te worden gewacht. Weken van watertanden volgen. Het voelt bijna oneerlijk. Als een hond die zijn favoriete koekje drie dagen lang met een touw boven zijn mand ziet hangen op een hoogte waar hij nét niet bij kan. Het speculeren over hoe het album gaat klinken, wordt gevoed door het uitbrengen van tweede single The Stars (Are Out Tonight) op 26 februari. Dat de verwachtingen hoog lagen, blijkt uiteindelijk wel uit de verkoopcijfers. The Next Day komt namelijk op de hoogste positie binnen in de Album Top 100, zijn eerste nummer 1-plaat in Nederland. Ook de critici zijn enthousiast. ‘Een plaat waarmee Bowie bewijst anno 2013 nog steeds relevant te zijn’, schrijft Martin Cuppens bijvoorbeeld in Lust For Life 029.

Het kan twee kanten opgaan. Als je David Bowie heet, is het onvermijdelijk dat iedereen het over je nieuwe album heeft voor hij in de schappen ligt. Maar iemand met zo’n staat van dienst kan een hoog verwachtingspatroon wel aan, al blijft het natuurlijk afwachten wat de plaat doet. Het kan ook tegen je werken. De lusten van mensen worden opgevoerd als luchtdruk op de oren bij het testen van op maat gemaakte oordoppen, en als een plaat vervolgens niet aan alle eisen en beloftes voldoet, ligt een anticlimax op de loer. Voor de portemonnee kan een stevige hype in ieder geval nooit kwaad. In dat opzicht is het iedere band die niet vies is van een dikke broekzak aan te raden goed na te denken over de te voeren marketingstrategie.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*