U2 en Apple: valt de band wat te verwijten?

Blogbericht_U2Apple

Elektronicamerk Apple trok vorige week naar verluidt honderd miljoen euro uit om U2 tijdens de release van de iPhone 6 te laten optreden en het nieuwe album van de Ierse groep gratis aan te bieden aan zijn gebruikers. Wat volgde was geen hosannastemming, maar een storm van kritiek. Het blijkt maar weer: een marketingstunt met muziek van een band is niet vanzelfsprekend een schot in de roos. Maar valt U2 hier eigenlijk wat te verwijten?

Ze moeten op het hoofdkantoor van Apple op de tafels hebben gedanst toen een of andere marketingmeneer met het idee op de proppen kwam. Hosannastemming, polonaise. Briljanter zou het niet meer worden: waarom laat je de release van de beste smartphone ter wereld niet samenvallen met de lancering van het nieuwe album van de beste band van de wereld? Goed, kost wat geld, maar dan heb je natuurlijk wel reuring. En dus werd vorige week U2 ingevlogen bij de presentatie van de nieuwe iPhone 6. De Ierse band trad op en als verrassing kregen alle iTunes-gebruikers de nieuwe plaat Songs Of Innocence gratis en voor niks toegevoegd aan hun account. Naar verluidt betaalde het elektronicamerk honderd miljoen dollar voor de actie. Dat is in de smartphonebranche niet heel veel, maar tegenwoordig in de muziekindustrie een gigantisch bedrag dat zo goed als geen album meer opbrengt.

Woede
Nou, reuring veroorzaakte de actie zeker, maar waarschijnlijk niet op de manier die Apple voor ogen had. Al tijdens de presentatie stroomden de social media vol met opmerkingen over de keuze voor de band. Waarom U2? Dat is toch helemaal niet de hippe, jonge band waar het elektronicamerk zich mee zou moeten vereenzelvigen? En toen bleek dat het album bijna niet van je iTunes-account af te halen was, sloeg de sfeer zelfs om in woede. Want waarom wordt er een plaat door je strot geduwd waar je misschien helemaal niet op zit te wachten?

Waar de boosheid zich in de eerste dagen vooral richtte op Apple, werd al snel daarna ook U2 het onderwerp van hoon. Niet alleen onder mensen die Songs Of Innocence ongewild op hun telefoon of computer kregen, maar ook onder muzikanten. “Ze wekken de indruk dat muziek geen waarde heeft en dat is verontrustend”, aldus Buckcherry-gitarist Keith Nelson. “Dat is gemakkelijk als je multimiljonair bent en je geen zorgen meer hoeft te maken over geld, maar als je een hardwerkende band bent die ieder dubbeltje moet omdraaien, is het teleurstellend om iemand dat te zien doen.” Ook Ozzy-eega Sharon Osbourne haalde hard uit: “Jullie zijn zakenmannen geworden, jullie zijn geen muzikanten meer. Het is dan ook geen wonder dat jullie die middelmatige muziek gratis moeten weggeven, want niemand wil die nog kopen.”

Hoge bomen
U2, en dan vooral Bono, is de afgelopen jaren natuurlijk een gemakkelijk onderwerp van spot. Veel mensen vinden hem een pretentieus figuur dat graag dweept met zijn betrokkenheid met de wereld, iets wat gemakkelijk is als je een enorm volle bankrekening hebt. Ach, hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar zeggen. Maar valt hem en zijn band eigenlijk wel zoveel te verwijten in deze kwestie? We weten inmiddels allemaal dat het redelijk slecht gesteld is met de muziekbusiness. De albumverkoop is marginaal, met Spotify wordt door de artiesten maar weinig verdiend en op de achtergrond speelt het illegale downloaden nog altijd een rol. Zelfs de grote muzikanten der aarde zien hun plaatverkoop flink teruglopen. Als er dan iemand komt met een heel grote zak geld voor een idee waarbij ook nog eens een half miljard mensen kennis maken met je muziek, is het dan niet gewoon een verstandig besluit om erop in te gaan? Het is in ieder geval een businessmodel dat duidelijk wat oplevert, zowel dollars als nieuw publiek. Natuurlijk zul je er mensen mee tegen je in het harnas jagen, maar U2 probeert in ieder geval iets nieuws uit. Zouden meer bands en artiesten eens moeten overwegen.

Gemakkelijk praten
En tja, zo’n kreet van Sharon Osbourne is er een uit vervlogen tijden, waarin het not done was om als muzikant ook maar de indruk te wekken geld te willen verdienen. Maar als je vandaag de dag iets aan je muziek wilt overhouden, moet je een goed plan hebben hoe je dat wilt bereiken. Dat geldt voor zowel kleine als grote namen. Het is trouwens voor mevrouw Ozzy ook gemakkelijk praten, zo vanuit haar enorme villa.

Of de actie van U2 de man op de straat laat geloven dat muziek tegenwoordig gratis is? Dat is wel erg gemakkelijk. Door piraterij heerst dat idee – hoe onwaar en schrijnend het ook is – al bij heel veel mensen. Daar kun je Bono en de zijnen niet verantwoordelijk voor houden.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*