Deep Purple – inFinite

Deep Purple Infinite

Wat revitaliseerde Deep Purple? Het naderende einde? De aanstaande tournee heet immers ‘The long goodbye tour’. Of was het toch de komst van producer Bob Ezrin? Hoe het ook zij, na een reeks albums die vooral in aanmerking kwamen voor de tamelijk dodelijke kwalificatie ‘verdienstelijk’ verraste Deep Purple in 2013 met het geïnspireerde en ambitieuze Now What?! Die plaat bleek ook nog eens het meest succesvolle Purple-album in tijden, waardoor het dus niemand zal verbazen dat de band andermaal de studio indook met de legendarische producer, die ooit magie bedreef met o.a. Lou Reed, KISS en Pink Floyd. En opnieuw leverde het een geweldig album op. Het eerste wat opvalt, is hoe boos de muziek klinkt. In songs als Time For Bedlam en All I Got Is You spuugt Ian Gillan zijn teksten er zo’n beetje uit. Die woede slaat over naar de muziek, waar geen zweem van gezapigheid in terug te vinden is. Gillan klinkt bevlogen, de solo’s van gitarist Steve Morse en toetsenist Don Airey zijn to the point, terwijl het duo Roger Glover en Ian Paice alles van een swingende basis voorziet. One Night In Vegas is zo’n nummer waar de band alles in de strijd gooit. Geweldig! Geen moment zakt de boel in. Zelfs niet als afgesloten wordt met het toch wel platgecoverde (o.a. door Status Quo) Roadhouse Blues van The Doors. Vooral het gepingel op de piano van Airey is om de vingers bij af te likken. Mocht dit de laatste Deep Purple-plaat zijn, dan is het een slotakkoord met allure.

4 / 5 stars