Brian Downey: “Thin Lizzy bleef met gemak overeind naast The Who”

Downey Alive And Dangerous

In de nieuwste editie van Lust For Life presenteren we de twintig beste live-acts aller tijden, gekozen door onze lezers. Natuurlijk heeft ook Thin Lizzy een plek in die lijst veroverd, want weinig rockbands hadden zo’n goede podiumreputatie als Phil Lynott en de zijnen. Drummer Brian Downey vertelt over het legendarische dubbelalbum dat daar nog altijd het beste bewijs van is: Live And Dangerous.

Dat Live And Dangerous het ultieme Thin Lizzy-album is, blijkt wel weer nu deze mede-oprichter van de originele band toert met een live-uitvoering van die klassieker. De Ierse drummer verzamelde voor deze shows een groep jonge honden om zich heen die hij toepasselijk Alive And Dangerous doopte. “Die jongens kennen de hele Thin Lizzy-catalogus en ze zijn nog maar in de twintig!”, vertelt Downey over zijn nieuwe bandmaten: zanger/bassist Matt Wilson en gitaristen Brian Grace en Phil Edgar. “Dat maakt het zo interessant: zij waren nog niet eens geboren toen Live And Dangerous uitgebracht werd, maar ze luisteren al naar onze muziek sinds ze veertien zijn. Ik haat het om te zeggen, maar ze klinken soms als het originele Thin Lizzy. Phil was ongetwijfeld heel trots op ze geweest.”

Die interesse van jonge muziekliefhebbers in Thin Lizzy merkt Downey ook bij het publiek dat op de shows van Alive And Dangerous afkomt. “Het is onvoorstelbaar dat een hele nieuwe generatie onze muziek geweldig vindt, terwijl die mensen nog niet eens geboren waren toen de originele albums verschenen. En ze zijn ook ware Thin Lizzy-fanaten die werkelijk alles over de band weten. Sommige van die jonge concertbezoekers kunnen me zelfs vertellen over dingen die in de jaren zeventig gebeurden waar ik niets vanaf weet!”

Wel of geen overdubs?
Thin Lizzy bleef ook na het overlijden van Phil Lynott in 1986 actief, maar zonder de iconische zanger en bassist was het natuurlijk nooit meer hetzelfde. Gelukkig ving de dubbel-lp Live And Dangerous (1978) de band op zijn absolute hoogtepunt en werd daarmee de wervelende performance voor de eeuwigheid bewaard. Maar, zoals critici zich bij veel andere legendarische livealbums hardop afvragen, was dat album wel echt ‘live’? Zijn de opnames achteraf niet heel erg bewerkt in de studio? “Ik weet dat producer Tony Visconti eens gezegd heeft dat er voor Live And Dangerous veel gebruik is gemaakt van ‘overdubs’, maar dat viel behoorlijk mee”, verdedigt Brian Downey. “Alle aanpassingen die gedaan werden, waren nodig om de opnames op te schonen. En wat de drums betreft is er geen beat veranderd: wat je hoort, is zoals het was tijdens de shows. Misschien heeft Tony niet zo’n goed geheugen en ik wellicht ook niet, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat er geen sprake was van overdubs bij de drums.”

Overdubs of niet, Live And Dangerous wordt door veel rockliefhebbers gezien als een van de beste liveplaten – zo niet dé beste – ooit verschenen. “Ik ben het daar heel erg mee eens, hoewel ik er heel anders over dacht toen Live And Dangerous net uitkwam”, biecht Downey op. “De opnames klonken goed hoor, maar ik had nooit kunnen denken dat het album zo goed zou verkopen. Pas zes maanden na de release besefte ik dat we iets fantastisch gemaakt hadden. Het heeft iets magisch en voor veel mensen was het ongelooflijk dat we zo’n energie en sound konden creëren op het podium. Mensen noemen Live And Dangerous vaak in één adem met Live At Leeds van The Who. Dat album beïnvloedde een heleboel andere bands en de energie en sound van Keith Moon had ook een effect op mij. Uiteindelijk gaat het erom dat je je eigen sound ontdekt. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar Thin Lizzy was uniek en we bleven met gemak overeind naast elke andere band – of het nu Cream, Hendrix of The Who was.”

Brian Downey’s Alive And Dangerous is op donderdag 19 oktober te zien in Cultuurpodium De Boerderij in Zoetermeer. Lees ons uitgebreidere interview met Downey in Lust For Life 075, vanaf woensdag 25 oktober in de winkel!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*