De Griek op wie ik geen kritiek kan hebben

orfeas-peridis
Als objectiviteit is wat je nastreeft, kan je maar beter geen muziekjournalist worden. Alleen al in het recenseren ontkom je niet aan het geven van een mening. Toch probeer je wel met goed onderbouwde argumenten je verhaal te doen. Volgens mij lukt mij dat meestal wel aardig, maar ik weet van mezelf dat er één album is dat ik wegens onvermijdelijke overmatige subjectiviteit beter niet kan recenseren: Kali Sou Mena An Xipnas van de Griekse zanger Orfeas Peridis.

Ik durf er grof geld op in te zetten dat geen lezer van dit stukje ooit van de man heeft gehoord, laat staat van het genoemde album. Dat is geen arrogantie van mij, evenmin is het een verdienste dat ik de plaat wel ken. Ik ben er namelijk ook maar per toeval mee in aanraking gekomen. Dat was eind jaren negentig op het Griekse eiland Kos. Ik was misschien een jaar of acht en daar met mijn familie op vakantie. Gezien mijn rode kop op veel foto’s van die trip, had ik het vrij warm, wat weer zijn weerslag had op mijn humeur. In mijn prettigste herinneringen aan die vakantie zit ik dan ook op een terrasje aan een milkshake. God, wat heb ik daar veel milkshakes gedronken. Niet dat je daar minder dorst van krijgt, maar wist ik veel.

Een van die keren op zo’n terrasje weet ik mij nog helder voor de geest te halen. Het was die dag wederom verzengend heet, maar we hadden drankjes en uitzicht op een druk winkelstraatje. We zaten vlak bij de deur van het café en konden de muziek daarom duidelijk horen. Die was Grieks en stond mijn vader wel aan. Bij het bestellen van een nieuwe ronde koude dranken, besloot hij het te vragen aan de ober: ‘Hoe heet toch dat cd’tje dat je op hebt staan?’

Thriller
Mijn vader kreeg zowaar antwoord en even later stonden we in muziekwinkel Ti Amo, alwaar hij het plaatje kocht voor 6650 drachme. Dat plaatje was dus Kali Sou Mena An Xipnas van Orfeas Peridis, die toevallig slechts acht dagen na mijn vader geboren werd in Athene. Op Kos had ik nog niet zozeer een band met het album. Die ontstond in de loop der jaren. De schijf zou in Nederland nog vaak opgezet worden en zo leerde ik de liedjes door en door kennen. Zo goed dat ik de teksten nu allemaal zonder karaoke-monitor mee zou kunnen zingen als ze niet Grieks waren. Voor mij is Kali Sou Mena An Xipnas een klassieker. In mijn wereld zijn alle elf de liedjes enorme hits, is Orfeas Peridis de Griekse Michael Jackson en Kali Sou Mena An Xipnas zijn Thriller.

Het is vreemd om op momenten dat ik nuchter ben, zoals vorige week donderdag, te beseffen dat ik waarschijnlijk de enige Nederlander ben die er zo over denkt. Toch besef ik na iets langer nadenken ook dat het zo schandalig nog niet is. Dat het voor de rest van Nederland niet per se heel rottig is dat zij nooit kennis heeft gemaakt met de muziek van de heer Peridis. Die is namelijk stiekem een beetje over the top. De productie is wel erg enthousiast opgepompt, de drums galmen alsof ze zijn opgenomen in een leeg basketbalzaaltje en in gedachten zie ik Peter Griffin van Family Guy met zijn domme muil de sirtaki dansen op Peridis’ muziek.

Diep van binnen voel ik dat Kali Sou Mena An Xipnas een beetje fout is. Dat staat mijn plezier niet in de weg, een objectieve recensie wel. Ik peins er namelijk niet over me negatief uit te laten over deze cd. Het is dus maar goed dat de kans op een Nederlandse reissue van het genoemde album bijzonder klein is.

1 Reactie

  1. Henk 12 april 2014 Reageer

    Nee hoor, er is er minstens nog één in Nederland. Bij de tweede keer dat ik op een terras Gia pou to vales kardia mou hoorde, was ik verkocht. De serveerster vertelde dat het iets betekende in de trant van: mijn hart waar ga je naar toe? Met mijn kennis van het klassieke Grieks en met de iPod vervolgens het nummer opgezocht, en inmiddels geheel verslaafd aan Peridis. Wat een prachtige, gevoelige en veelzijdige muziek. Ik zou graag wat meer vertalingen van zijn songs in het Nederlands of het Engels ontdekken, behalve die paar die ik op internet kan vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.