De strijd om The Beatles

Beatles-

Het is nog heel even 2013 en we kunnen inmiddels wel stellen dat dit het jaar was waarin de online muziekstreamingdiensten zich onmisbaar hebben gemaakt. Spotify en Deezer groeiden gestaag en hebben inmiddels miljoenen betalende klanten. De grote vraag: wie gaat de concurrentie aftroeven? Het lijkt erop dat in 2014 de grote slag gaat worden uitgevochten en de kans is groot dat The Fab Four daar enorme rol in gaat spelen. 

Ik ben een enorme fan van de fysieke geluidsdrager. Er zijn vrij weinig dingen die ik liever doe dan een avondje cd’s en lp’s draaien. De geur van vinyl, de handeling die je moet doen om een album op te zetten en de herontdekkingstocht door je platenkast: ik kan er uren zoet mee zijn. Ik zie en omarm echter ook de kracht van de streamingdiensten. Niet alleen is het onmogelijk om altijd en overal je platencollectie mee te zeulen, maar als je een muzikale allesvreter bent die snel de nieuwste releases wilt horen, is het bijna onbegonnen werk om niet met Spotify of Deezer (of een van de tientallen andere diensten) te werken. De catalogus daarvan omvat miljoenen songs en groeit dagelijks. Het all-you-can-eat-concept van de streamingdiensten bevalt niet alleen mij, maar ook ongelooflijk veel andere muziekliefhebbers. Voor een vast bedrag per maand luister je wat je wilt, zolang je wilt. Kost ongeveer tien euro, maar veel luisteraars zijn bereid dat te betalen.

Men is weer bereid te betalen voor muziek
Een paar jaar geleden was die bereidheid nog ver te zoeken. Een complete generatie muziekfanaten groeide op met het idee dat een liedje, album of zelfs een gehele discografie niets kostte. Alles was namelijk ook binnen enkele minuten gratis te downloaden via een torrentsite. Eén druk op de knop en het vertier kon beginnen. De gevolgen daarvan kennen we allemaal: platenzaken die bij bosjes omvielen, recordlabels met de handen in het haar en de muzikant kwam er helemáál bekaaid van af. Maar inmiddels is er, gelukkig, een tendens te zien: mensen willen voor de muziek en het gemak weer geld neerleggen. En dat is op het conto te schrijven van de streamingdiensten. Toegegeven, er zitten nog heel wat haken en ogen aan. De wat kleinere artiest verdient er nog steeds nauwelijks aan en de opbrengsten zijn nog klein, maar er gebeurt in ieder geval iets. En aangezien het verdienmodel nog in de kinderschoenen staat, zou het niet vreemd zijn als in de toekomst veel pijnpunten opgelost worden.

De strijd is gaande
Er zijn veel streamingdiensten, met allemaal hun eigen voor- en nadelen, maar aan de groei en het bereik te zien zal de strijd om de nummer 1-positie gaan tussen Spotify en Deezer. Spotify is nu de grootste, met dik zes miljoen betalende luisteraars. Deezer heeft er vijf miljoen, maar staat in de startblokken om keihard de hegemonie van de andere te bestormen. Dat moet volgend jaar gebeuren, want dan gaat Deezer ook van start in de Verenigde Staten. Met zo’n groot land nog te veroveren, kun je in rap tempo je klantenbestand vergroten en dat ziet ook Spotify. Het is dan ook niet vreemd dat de afgelopen maanden beide bedrijven hard aan het werk waren zieltjes te winnen. Deezer begon met het aanbieden van een jaar lang gratis luisteren voor iedere nieuwe klant, Spotify sloeg terug met een gratis onbeperkt abonnement met reclame tussen de muziek door. En daarbij haalde die laatste ook nog eens een Grote Naam binnen: Led Zeppelin, dat een exclusieve deal met Spotify heeft.

De sleutel is in handen van The Fab Four
Een briljante reclamestunt, iedereen wilt natuurlijk een zo compleet mogelijk aanbod. Momenteel zijn er een aantal artiesten die niet meedoen aan het gestream. Tool en AC/DC bijvoorbeeld, maar de grootste is The Beatles. De rechthebbende (lees: Apple Corps, het bedrijf dat de rechten stevig in handen houdt) doet traditioneel moeilijk over dit soort dingen, maar er is hoop. Een paar jaar geleden gingen ze immers ook overstag met iTunes en boden ze daar het werk van The Beatles aan. Het is dan ook geen raar idee dat de band ook eens aan de stream gaat. En dat houden de diensten natuurlijk goed in de gaten, want wie het aanbod van The Fab Four kan aanbieden, krijgt een enorme voorsprong op de concurrentie. Het kan dan ook bijna niet anders dan dat 2014 het jaar wordt dat de online diensten vechten om The Beatles, de band die zijn laatste reguliere studio-album in 1970 maakte. De grootste band ter wereld houdt nog steeds de muziekindustrie in zijn greep.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.