Een lange winterslaap kan een band soms goed doen. Veertien jaar lang was het stil rond A Perfect Circle, maar de groep leeft nu meer dan ooit. De tour rond het uitstekende vierde album Eat The Elephant bracht de band al naar Pinkpop en enkele festivals net over de grens, maar Nederland krijgt deze zondag zowaar een tweede kans om een A Perfect Circle-concert te beleven. Het werd een overdonderende show, waarin oude klassiekers en nieuwe songs zowel konden verleiden als verpletteren.
Geen wonder dat AFAS vanavond is uitverkocht. Veel progfans hebben A Perfect Circle in het hart gesloten vanwege de prachtige albums Mer De Noms (2000) en Thirteenth Step (2003). Veel kansen om de band in Europa live te zien waren er echter nooit. En gezien de gretigheid waarmee het publiek vooral de nieuwe songs omarmt, lijkt ook Eat The Elephant opvallend veel nieuwe fans te hebben gemaakt.
Vanwege de gedeelde leadzanger Maynard James Keenan is de band te zien als het warmere en melodische zusje van Tool, hoewel gitarist Bill Howerdel eigenlijk de geestelijk vader is van dit project. Vanavond trekt hij dan ook de meeste aandacht naar zich toe. Terwijl Maynard traditioneel op zijn verhoging achterop het podium staat, leidt Howerdel op de voorgrond. En het is Howerdel die als laatste het podium betreedt, terwijl zijn band de eerste klanken van opener Eat The Elephant inzet.
Warme hypnotiserende klanken
In veertien jaar kan veel gebeuren, maar enige angst dat A Perfect Circle als een schim van het verleden klinkt, wordt snel verpletterd. Het is prachtig hoe oude en nieuwe songs hier tot leven komen. Een landschap van warme hypnotiserende klanken, waaruit steeds een melodie of zanglijn oprijst om het geheel de juiste richting in te slepen. Tweede song Disillusioned vloeit over in oude songs The Hollow en Weak And Powerless. En van een cynisch en dreigend So Long, And Thanks For All The Fish laait de storm weer op richting het agressievere Rose. Het is knap hoe de toch verschillende stijlen van heden en verleden samensmelten in een solide show. Met soms verrassende bewerkingen van bekende songs, zoals het alternatieve slot van The Noose en een onherkenbaar bewerkte 3 Libras.
Harmoniezang
Ook Maynard presteert in topvorm. Boos en dreigend in Judith en The Doomed, of juist warm en lieflijk in andere songs. De prachtige harmoniezang tussen hem en Bill wordt zelfs een hoogtepuntje in de cover Peace Love And Understanding (van het coveralbum Emotive). Van daaruit neemt de energie alleen maar toe. Progmetalfans dansen niet. Ze headbangen zelfs nauwelijks, maar met Counting Bodies Like Sheep begint de massa zowaar mee te deinen. “We hebben de laatste tijd veel helden verloren”, spreekt Maynard, voordat de AC/DC-cover Dog Eat Dog wordt ingezet, opgedragen aan hen allemaal, maar in het bijzonder Malcolm Young.
En daarmee loopt de muzikale trip die al zo heerlijk begon, tegen een nog overweldigender eind, met de beukende ritmes en snijdende gitaren van The Package als genadeklap. A Perfect Circle heeft zijn naam eer gedaan vanavond. Dit was niet zomaar een band. Dit was een veelkoppig muzikaal monster, dat soms ging liggen en dan weer grommend wakker werd. En of het je nu kwam aaien of verslinden: je zou willen dat het je nooit meer losliet.
A Perfect Circle in AFAS Live
Gezien op 9 december 2018
28 Reacties
Yeah, jij begrijpt het man, in tegenstelling tot die anonieme lul van het NRC. Het was perfect!
Pfff echt niet. Shitconcert. Twee keer een volledig onzichtbare band. Dat MJK ervoor kiest om niet zichtbaar te zijn, oké, is zijn handelsmerk, maar dat niet zichtbaar op het podium willen staan nu opeens een rage is, is voor mensen die niet vooraan staan ronduit kut. Treed dan niet op, dan zet ik wel een DVD aan met projecties voor een kwart van het geld. Afgang.
Daar heb ik me ook kapot aan geërgerd. Het idee van een concert is in mijn ogen dat je een band ook wil “zien” optreden. Ik miste totaal een connectie, en dat zou toch echt één van de toegevoegde waarden van een live optreden moeten zijn. Desalniettemin vond ik dat optreden wel echt indrukwekkend. Maar ik was liever op pinkpop geweest. Lekker met daglicht je ogen de kost geven. Dan maar een beetje minder geluid.
Als een band keuzes maakt die jij minder vindt is het niet meteen een afgang of een kutconcert. Als je crowdpleasers wilt moet je naar de Toppers of Kensington.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eerder met de anonieme lul van het NRC eens ben. Ik heb me prima vermaakt. Maar om nou te stellen dat dit optreden een toevoeging is op wat ik al van ze kende. Niet echt toch? Ze deden wat ze moesten doen, maar meer helaas ook niet.
Marco en Martino slaan de spijker volop de kop. Ik zat heerlijk, maar heb niets gezien van wat er op het podium afspeelde. Thuis een dvd opzetten, had me een rit naar Amsterdam kunnen besparen.
Als je het niet ziet dan zie je het niet…
Kippenvel.
Wat een geweldig concert! Heb zowel op de tribune gezeten als vooraan gestaan. Werelds! The flow was net als het geluid geweldig net als het (schimmen)spel met de achtergrond. Op een gegeven moment stond er ineens een kasteel…
PS. De NRC recensie is echt belachelijk. Met welke insteek is die man naar dit concert gegaan?
Mega genoten. Helemaal in de flow gezeten..dit is A Perfect Circle. Anders wordt het niet. Perfect!!
Ik vond het een geweldig concert, van begin tot eind idd kippevel en in een flow zitten :)
Geweldig!
Ik had idd op iets meer licht gehoopt, maar wow wat een show, en wat een stem!
Jammer dat Tool is uitverkocht.
APC is geen Tool. Dit was een concert met een perfecte harmonie van geluid en beeld. Dat krijg je niet door een DVD op te zetten. Ik vond de band krachtig, de setlist uitgebalanceerd en de muziek had iets bezwerends en stuwend. Genot voor oog en oor.
Geweldig concert, Maynard in vocale topvorm en superstrak gespeeld en gezongen door Billy Howerdel en consorten. Ik stond achterin de zaal en -los van het fantastisch afgestelde geluid- heb ik iedereen op het podium prima zijn ding kunnn zien doen. Maynard als gewoonlijk weer in de schaduwen, bewegend als Nosferatu maar met een STEM als geen ander. Dvd-tje is leuk voor thuis maar dat blijft toch een surrogaatervaring.
Topband, James zong perfect, alleen vond het concert oer en oer saai.……. miste enorm veel pit in sommige nummers (oa judith). Daar in tegen was de aftershow van ABDOMEN super, amateurband met enorme gedrevenheid.
DVD was ook goed geweest.
Vond de interactie minimaal ondanks de mooie lichteffecten, en wat ze met Judith deden klonk jammer genoeg voor geen meter. En waarom geen Imagine? Na 14 jaar? Een vonkje misschien, maar zeker geen vlammen…
We can’t expect Maynard performing same as 20 years ago
Check this out…
I was
there..
https://youtu.be/LBgAYO5XWOE
Haha dan moeten de kinders deze zomer nog naar Tool ook. “Kan de zanger niet zien” nee, je kunt hem niet filmen, dat is wat je bedoelt!!
En als je het saai vindt, zou het de voorkeur genieten eens na te denken over je eigen gebrek aan aandacht (behalve voor jezelf en je telefoon)-spanne.
kinders? telefoon? ik heb een hekel aan telefoons bij concerten
Ik vond de recensies in het NRC erg tegenvallen en niet echt deskundig. Alsof de recensent daar nog nooit was geweest.
MJK heeft altijd een verhoging op het podium gehad bij dit soort concerten. APC is ook een band die je qua muziek moet liggen of niet. Los van wat kleine dingetjes met het geluid was het een prima concert.
Kan het moeilijk geloven wat ik hier lees, het is alsof ik naar een ander concert ben geweest… Ik stond helemaal achterin in het midden op de 2e verdieping, achter de stoelen. Het geluid was verschrikkelijk, alles waar een rhythm-guitar aan te pas kwam werd een grote grommende waas, compleet onverstaanbaar, sommige nummers waren bijna niet te volgen. Maynard zong lager dan op cd en eerlijk gezegd klonk het alsof hij er eigenlijk niet zo’n zin in had, ik hoorde wel techniek maar geen bezieling of energie, nul interactie met het publiek ook, ik heb hem niet eens gezien. In het begin zong ‘ie aardig wat valse noten maar na de eerste drie nummers zat ‘ie er redelijk in. De muziek kwam niet echt uit de verf live, veel minder goed dan op cd, te veel complexe, grote “atmosferische” effecten die live niet goed samen gaan. De solo gitaar klonk wel goed overigens. Ook de “jams” waren eentonig en een beetje saai/lui, ik vond het jammer dat ze de originele nummers niet speelden. Ik vond het optreden verder summier, de enige die er zichtbaar plezier in leek te hebben was Howerdel. Ben zelf gitarist en zanger btw, ik zou de band een 7/10 geven, onder de indruk van het songwriten, maar zwaar teleurgesteld in het live optreden.
*p.s: Vooral in het begin kreeg ik het gevoel dat ze niet genoeg geoefend hadden. Meerdere bandleden misten de maat of speelden/zongen noten niet of verkeerd, vond het (vooral in het begin) echt slordig. Ben al 20 jaar APC en MJK fan, van hem (en Tool) heb ik mijn hoge eisen, dus ja, ben wel kritisch op ze ;).
Na door bepaalde onverwachte omstandigheden op vrijdag en zaterdag in de Ziggo te zijn geweest…
Het geluid, licht en de zang – na het inzingen -, fantastisch.
Perfect Circle. Je weet wat je kunt verwachten, zelfs na 14 jaar! Een show.
Waarom lees ik zo weinig (niets…) over het voorprogramma, Chelsea Wolfe? Dit was mijns inziens een van de zeldzame keren dat het voorprogramma op z’n minst interessanter was dan het hoofdprogramma (eigenlijk was APC dus het naprogramma). Chelsea Wolfe vind ik redelijk uniek, aangezien haar muziek extremer wordt naarmate de albums vorderen. Begonnen als een duistere variant op P.J. Harvey heeft ze zich ontwikkeld tot een noisy soort doom met ijle vrouwenzang. Dit soort optredens kunnen live volledig de mist in gaan, maar het geluid was fantastisch (ik stond in het midden voor het podium op een meter of 10,15 afstand). Bovendien was de songkeuze zeer geslaagd, vooral het betere werk van de laatste albums. Wel een wat statisch optreden, alleen bij het laatste nummer kwam ze pas los. Maar ik heb van haar in 45 minuten meer gezien dan van MJK in pakweg een uur en 45 minuten…
Ik vond Chelsea Wolfe fascinerend. Net als de reacties hierboven. Een soort Frozen… Sommige mensen zaten blijkbaar niet in de flow. Ik wel.
Een van de beste concerten die ik in de afgelopen 15 jaar heb gezien. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk. De muziek was log en tegelijkertijd elegant en haast mediterend. De lichtshow maakte het tot een enorm sfeervolle belevenis. De live show is totaal niet te vergelijken met de concerten van APC die op youtube staan. Fantastisch concert.
Ik was in 2004 bij APC in 013. De teleurstelling dat de band niet goed zichtbaar was in Afas is er bij mij niet, ik had niet anders verwacht…
In 2004 werd ik weggeblazen, dat had ik nu minder, maar vond het alsnog top! Het geluid was de eerste 3 nummers wat minder, maar daarna goed. En wat een verademing: een concert zonder schermpjes!
Wat was het steengoed. En ja het klinkt nou eenmaal anders dan via een dolby surroud set. De akoestiek is nou behoorlijk anders in een zaal of op een grasveld.
Deze band is altijd gehuld in mist en dat is algemeen bekend als je echt van deze muziek houd.
Als hier iemand die het niks aan vond en kaarten heeft van Tool, ik neem ze graag over.
Perfect Circle heeft ons, na een matig optreden bij Pinkpop, voor het lapje gehouden. De dreigende stem aan het begin die illegale opnamen verbood beloofde al niet veel goeds en toen we de leden van Perfect Circle niet konden zien was het duidelijk: (grotendeels) playback. Haha, wat een aanfluiting !!