8 live-hoogtepunten uit de carrière van Leonard Cohen

Leonard Cohen - live 2013 - 05

Met het overlijden van Leonard Cohen verloor de muziekwereld niet alleen een van de beste songwriters aller tijden, maar ook een van de meest innemende live-performers uit de popgeschiedenis. Lust For Life selecteert acht concerthoogtepunten uit de jaren 1967-2013.

The Stranger Song (1967)
In hetzelfde jaar dat de wereld het debuut Songs Of Leonard Cohen bracht, verscheen de singer-songwriter in de show van zangeres Julie Felix om een van de mooiste nummers van die lp ten gehore te brengen. The Stranger Song, op onvergetelijke wijze gebruikt in Robert Altmans film McCabe & Mrs. Miller (1971), is de meester op zijn poëtische best: ‘Let’s meet tomorrow if you choose/Upon the shore, beneath the bridge/That they are building on some endless river’. Hier gespeeld met de voor Cohen zo kenmerkende kalmte.

The Partisan (1969)
Twee jaar later verscheen Cohen op de Franse televisie, in de show van zanger Joe Dassin. Toepasselijk, want de tekst van The Partisan – van zijn dat jaar uitgebrachte tweede album Songs From A Room – is deels in het Frans gezongen. De onheilspellende sfeer die de begeleiding, Cohens stem en de vrouwelijke achtergrondzang oproepen past perfect bij de tekst: ‘Oh the wind, the wind is blowing/Through the graves the wind is blowing/Freedom soon will come/Then we’ll come from the shadows’.

Suzanne (1970)
Een van de meest memorabele fragmenten uit de film Message To Love, die Murray Lerner maakte van het chaotische Isle Of Wight Festival in 1970. Waar Joni Mitchell en Kris Kristofferson tijdens dat evenement de grootst mogelijke moeite hadden met het publiek, weet de net wakker geworden Cohen met zijn kalmte en charisma iedereen stil te krijgen. In 2009 verscheen meer van dit optreden op cd en dvd: een absolute aanrader!

Hey, That’s No Way To Say Goodbye (met Judy Collins, 1976)
Net voordat Cohen zijn eigen versie van Hey, That’s No Way To Say Goodbye uitbracht, verscheen een uitvoering van folkzangeres Judy Collins op haar uitstekende lp Wildflowers (1967). Zij was er sowieso vroeg bij: een jaar eerder had ze al een vertolking van het lied Suzanne opgenomen. Tien jaar na hun eerste ontmoeting nodigde ‘Judy Blue Eyes’ haar Canadese vriend uit voor een duet. De twee stemmen bleken prachtig samen te vloeien.

Chelsea Hotel #2 (1985)
We zijn bijna tien jaar verder en Cohens stem is een stuk lager geworden. In Warschau speelt hij een prachtige versie van Chelsea Hotel #2, een vanwege de verwijzing naar orale seks ietwat ondeugend lied van het album New Skin For The Old Ceremony (1974): ‘Giving me head on the unmade bed while the limousines wait in the street’. Voorafgaand legt de zanger uit dat hij de tekst schreef over Janis Joplin.

Who By Fire (met Sonny Rollins, 1989)
Een bijzondere uitvoering van een lied dat ooit anders klonk op het al eerder genoemde album New Skin For The Old Ceremony. In deze versie voegt jazzgrootheid Sonny Rollins saxofoonspel toe, terwijl de prachtige sfeer van het origineel behouden blijft.

Dance Me To The End Of Love (1993)
De studioversie van dit nummer op de lp Various Positions (1984) verbleekt bij de latere live-uitvoeringen, zoals deze uit het televisieprogramma van presentator Jools Holland. Hoe ouder de hier inmiddels grijsharige Cohen werd, hoe meer charisma hij kreeg, zo leek het wel. Deze zes minuten aan beeld en geluid vormen het perfecte bewijs dat de man tot de meest charismatische performers uit de popgeschiedenis behoorde.

Famous Blue Raincoat (2013)
Deze – ook mooie – vertolking van Famous Blue Raincoat is afkomstig van de concertregistratie Live In Dublin. Het is jammer dat de geniale uitvoering van Tower Of Song op de dvd Live In London (opgenomen tijdens Cohens comebacktour in 2008) niet op YouTube te vinden is, want die performance vat het charisma en het gevoel voor humor van de oude meester perfect samen. Aan de andere kant waren de concerten sinds die terugkeer naar het podium altíjd indrukwekkend en kunnen we hier dus een willekeurige video uit die jaren uitlichten om dat nog eens te onderstrepen.

Foto: Megin Zondervan
Leonard Cohen in Ahoy, 18 september 2013

0 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *