Ramones: vernieuwers in leren jasjes

De vijftigste editie van Lust For Life Magazine nadert met rasse schreden en de oplettende lezer weet dat we voor dat nummer iets speciaals in petto hebben. Samen met onze lezers willen we namelijk tot een lijst komen van de 50 belangrijkste albums uit de muziekgeschiedenis, welke we veilig willen stellen voor komende generaties. Hoofdredacteur Paul Gersen gaf eerder het startschot door zich hard te maken voor Songs For The Deaf van Queens Of The Stone Age en collega Dominique van der Geld hield al een vurig betoog voor Déjà Vu van CSNY. Na lang peinzen kwam ikzelf iedere keer weer bij dezelfde plaat uit: het legendarische debuut van de Ramones.

Wie mijn vorige blogs gelezen heeft, weet dat ik een absolute voorliefde koester voor punkrock. Het is het genre dat mijn muziekliefde ooit aanwakkerde en waar ik altijd weer naar terugkeer. Het stond dus van meet af aan vast dat mijn bijdrage aan deze lijst een punkplaat zou betreffen. Maar ja, waar begin je dan? Nou, bij het begin natuurlijk!

Het titelloze debuut van de Ramones mogen we gerust het eerste échte punkalbum uit de geschiedenis noemen. Natuurlijk, bands als MC5, The Stooges en New York Dolls pionierden er voor die tijd al lustig op los met keiharde, rauwe rock & roll, maar geen band wist het genre zo te definiëren zoals Joey, Johnny, Dee Dee en Tommy Ramone dat in 1976 met hun eerste langspeler deden. Vaak wordt deze eer echter toegeschreven aan Sex Pistols. Onterecht, want hoe belangrijk hun debuut Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols ook moge zijn geweest voor de muziekwereld in het algemeen en punkrock in het bijzonder, het doet niets af aan het feit dat die plaat een dikke anderhalf jaar ná het eerste Ramones-album verscheen.

Kort en snel
Maar wat maakt(e) dat eerste Ramones-fabricaat met die iconische hoesfoto dan zo uniek? De compactheid, bijvoorbeeld. In een tijd waarin de muziekwereld nog grotendeels overheerst werd door overjarige hippies die er een sport van maakten om veel te lange nummers te schrijven met oeverloze gitaarsolo’s, kwamen de – inmiddels allen overleden – broertjes Ramone met ultrakorte songs voor de dag die slechts uit een handvol akkoorden bestonden. En hoewel de band zijn nummers op een – zeker voor die tijd – moordend tempo op de luisteraar afvuurde, waren songs als Blitzkrieg Bop, Beat On The Brat, Judy Is A Punk en 53rd & 3rd stuk voor stuk ijzersterke popliedjes met onweerstaanbare refreinen.

Toch vind ik persoonlijk het Ramones-debuut eigenlijk niet eens hun beste. Zo is de opnamekwaliteit van latere releases beduidend beter en opvolgers Leave Home en Rocket To Russia (beide uit 1977) zijn ‘overall’ misschien zelfs wel sterker. Vanuit historisch perspectief bezien is dat eerste album echter van enorme betekenis geweest. De New Yorkers lieten horen dat je geen begenadigd muzikant hoefde te zijn om een plaat te maken, waardoor ze massa’s jongeren aanzetten om voor de eerste keer een instrument op te pakken en een band te vormen. En dat leverde vervolgens weer een hele hoop andere onmisbare en vernieuwende groepen op. Niet langer speelden techniek en virtuositeit de hoofdrol, maar waren het energie en beleving die de boventoon voerden.

Sonische dreun
Die enorme sonische dreun die de band in 1976 uitdeelde, trilt nog immer na. Nog altijd zijn er hordes bands die direct of indirect beïnvloed zijn door het viertal uit Forest Hills, Queens. En dat zijn echt niet alleen maar punkbands. Sterker nog: de rock & roll-wereld had er zeer waarschijnlijk totaal anders uitgezien als Joey, Johnny, Dee Dee en Tommy niet halverwege de jaren zeventig die eerste veertien songs aan het vinyl hadden toevertrouwd. En dat verklaart precies mijn keuze.

Is dat eerste Ramones-album dan de beste (punk)plaat ooit gemaakt? Mijns inziens niet; ik zou prima een lijst van minstens vijftig albums samen kunnen stellen die mij dierbaarder zijn dan deze. Puur objectief gezien kan ik echter met geen mogelijkheid om de plaat heen. Willen we onze bet-bet-betkleinkinderen dus écht iets over de muziekgeschiedenis leren, dan douwen we het album vandaag nog in een tijdcapsule voor een enkele reis richting toekomst. ‘Hey ho, let’s go!’

Ook meestemmen op de 50 belangrijkste albums uit de muziekhistorie? Klik dan gauw door en maak meteen kans op een te gek cd-pakket!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *