De ultieme playlist van Rammstein

Rammstein---Live-2012---04

Voor Lust For Life’s playlist-editie maakten Nederlandse muzikanten een top 10 van een andere bewonderde artiest. Omdat er uiteraard een selectie gemaakt moest worden, stellen Lust For Life-medewerkers de komende weken playlists samen van enkele namen die niet aan bod kwamen in LFL062. Vandaag: journaliste Elysa van der Ven over Rammstein.

Er zijn maar weinig bands die zo’n divers publiek aantrekken als Rammstein. Of het komt door de zeldzaamheid dat deze metal dansbaar is, door de populariteit van industrial muziek of simpelweg de catchy refreinen, mag je zelf invullen. Wat in ieder geval zeker is: na ruim twintig jaar naast vuur de smerigste en hardste hits te hebben uitgespuwd, verdienen ook de ultieme metal-Duitsers een mooie playlist.

10. Mein Herz Brennt (Mutter, 2001)

Mutter is op veel vlakken een meesterwerk te noemen. Zo levert de energieke plaat een constante stroom aan dynamische hits, afgewisseld met ballads op z’n Rammsteins: gevoelig, apart maar bovenal supercynisch op tekstueel vlak. Mein Herz Brennt is een perfect voorbeeld uit die laatste categorie. In tegenstelling tot veel nummers van dit album klinkt deze tranentrekker nogal serieus. En als je Duits slecht is (zoals dat van mij) zou iemand je zo kunnen vertellen dat het over een gebroken hart gaat, of een andere vorm van verlies. De dramatische strijker die het refrein siert draagt daar aan bij. Gelukkig zijn er maar liefst twee video’s om ons van dat waanidee te ontdoen. Daarin is namelijk te zien hoe Till Lindemann als Klaas Vaak, ofwel het zandmannetje, in een jurk en nethandschoenen rondloopt en kinderen ontvoert. Een ouderwets gezellige Rammsteinvideo dus, en een passende aanvulling op de al even lugubere tekst.

9. Engel (Sehnsucht, 1997)

Of het nu komt door de dik aanwezige The Matrix-invloeden, obscure strippers of mijn platonische liefde voor slangen (knuffelen hoeft niet): dit nummer gaat vergezeld van één van de topclips van Rammstein. De combinatie van die twee benadrukt dan ook een beetje die tegenstelling die deze band zo iconisch maakt. Aan de ene kant heb je dat vrolijke fluitdeuntje en die zingende engelenkinderen, aan de andere kant zijn er zwarte metaltonen en duistere clip-elementen om een al te positieve sfeer te ontkrachten. Prettig en een beetje creepy.

8. Links 2 3 4 (Mutter, 2001)

Ik weet nog dat ik geregeld de hele plaat Mutter op repeat zette tijdens het spelen van de videogame Tomb Raider. Lara Croft rende namelijk precies op de maat van de nummers mee, en dan vooral op deze knaller. De songs zijn ideaal voor de ultieme game-ervaring en het maakte wolven bevechten een stuk minder eng en een stuk stoerder. Dat terzijde, heeft de militaire track wel degelijk een diepere betekenis. Zo zijn de leden van Rammstein er wel eens van beschuldigd nazi’s te zijn, en reageren ze met dit nummer door te veronderstellen dat ze zich aan de linkerkant van het politieke spectrum scharen (‘Mijn hart slaat links, 2, 3, 4’). Door die voorkeur kenbaar te maken, laat Rammstein naar mijn mening een iets menselijker kant zien. En dat is eigenlijk ook best eens leuk.

7. Mein Land (Made In Germany 1995-2011, 2011)

Een wat minder bekend hitje dan de meeste andere songs in deze lijst, maar wel eentje die deze plek dubbel en dwars verdient. Het nummer is lekker uptempo, met een vrolijk muziekje aan het begin en een nationalistische tekst, zoals we die wel gewend zijn van een bruut zingende c.q. schreeuwende Till Lindemann (het is Duits, ik weet nog steeds niet wat hij precies doet). Dat de man een humoristische kant heeft, moge duidelijk zijn. In deze video laat hij zich namelijk zien van zijn beste kant door op theatrale wijze de rol van strandwachter op zich te nemen en als een held door het zand te rennen terwijl de lyrics in Beach Boys-font op het scherm verschijnen. Ondertussen stellen de andere bandleden surfer-boys voor. Zo bespeelt drummer Christoph Schneider opvallend blij zijn instrument, omringd door frisse pin-up meisjes die zo kunnen zijn weggekaapt uit een coca-cola-reclame uit de sixties. Net als je je begint af te vragen waarom dit allemaal zo vrolijk klinkt en eruitziet, slaat de sfeer om. Maar daarvoor moet je toch echt de clip zien.

6. Amerika (Reise, Reise, 2004)

Niet alleen is Rammstein meester op het gebied van industrial metal, ondergetekende is opgegroeid in een tijd waarin rock- en metalgenres nou niet bepaald hun beste moment beleefden. Terwijl ik in mijn vroege tienerjaren doodgegooid werd met bands als Evanescence en Linkin Park, verscheen Rammstein op MTV als dat rare, ontspoorde neefje van de voor mij begrijpelijkere harde muziek. Af en toe hoorde ik de toen nog angstaanjagende Duitse tonen zelfs nog eens uit mijn vaders werkplaats komen als hij dacht dat ik sliep. Grappig, want tegenwoordig is zijn dochter een veel grotere fan. En dat heeft alles te maken met een keer niet wegzappen toen deze heerlijke, dwarse hit op MTV langskwam.

5. Mutter (Mutter, 2001)

In een lijst die vier nummers bevat van één van de beste platen aller tijden, mag de titeltrack niet ontbreken. Met een tekst die zowel smeekbedes bevat naar een missend moederfiguur, als vervloekingen aan hetzelfde adres, is dit ongetwijfeld één van de meest emotionele Rammstein-songs. In combinatie met strijkers en een onheilspellende opbouw creëren die lyrics een duistere track die simpelweg heerlijk is om bij te janken. Ook als je wel gewoon een hele leuke moeder hebt.

4. Mein Teil (Reise, Reise, 2004)

Hoewel ik in de meeste gevallen geniet van de absurditeit die Rammstein-clips siert, beluister ik dit geval apart liever zonder het beeld erbij. Tijdens het maken van deze lijst kwam ik erachter waarom: Mein Teil is namelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal over twee kannibalen die de penis van één van hen consumeerden en de video is hier een vreemd aftreksel van. Ondanks dat bizarre gegeven en de controverse die Rammstein hiermee teweegbracht in Duitsland, blijft dit gewoon heel fijn om naar te luisteren.

3. Pussy (Liebe Ist Für Alle Da, 2009)

Het zou dan ook niet de laatste keer zijn dat het woord ‘controversieel’ bij je opkomt na het waarnemen van een Rammstein-element. Eén ding is zeker: dat de uitvoering ertoe doet, leggen de heren er het liefst dik bovenop. Een simulatie van anale seks met een spuitende dildo tijdens publieksfavoriet Bück Dich, een ongelukje met vuur of Till Lindemann die zich met vleugels boven het publiek verheft, je kunt het zo gek niet bedenken. Hoeft ook niet, want dat doet Rammstein voor je. Nu stond de muziek van Rammstein toch al niet bekend als preuts, met het album Liebe Ist Fur Alle Dä wordt echt alles uit de kast getrokken. En dildo’s uit nachtkastjes, want de Special Edition van het album bevatte maar liefst zes enorme neppiemels, een stel handboeien en glijmiddel. Alsof dat nog niet grensoverschrijdend genoeg was, werd voor Pussy een pornoclip gemaakt. Terwijl de teksten sekstoerisme op de hak nemen, maken Rammstein-leden (nou ja, met behulp van body doubles) o.a. een secretaresse, een dienstmeisje en een travestiet het hof. Ietwat eufemistisch uitgedrukt. Een fijne meezinger die eigenlijk helemaal niet sexy is, maar wel heel humoristisch en leuk om zachtjes mee te zingen.

2. Haifisch (Liebe Ist Für Alle Da, 2009)

Het is niet de eerste keer in deze lijst dat ik de genialiteit van het videowerk benadruk, maar Haifisch slaat echt alles. Naast vele verwijzingen naar vroegere clips, bevat de video een compleet uit de lucht gegrepen verschijning van Marilyn Manson en een spannend plot. Toch overschaduwt dat de track op geen enkel vlak. Haifisch laat zich namelijk kenmerken door één van de meest bombastische, penetrerende geluiden uit de geschiedenis van de Germaanse grootheid. Dan is er nog de tekst, die beschrijft hoe de tranen van een haai onzichtbaar zijn, maar wel de reden dat het water zout is. Dat kan een metafoor zijn voor van alles, maar het is vooral sterk en simplistisch, twee termen die de teksten van Rammstein bijna perfect duiden.

1. Sonne (Mutter, 2001)

Waar grote hits Du Hast en Ich Will dit lijstje net niet haalden, kon Sonne simpelweg niet ontbreken. Ergens in een smerig, underground (letterlijk) kroegje in Nijmegen was dit ieders favoriete vrijdagavondanthem – na Bohemian Rhapsody en Alice Coopers Poison, welteverstaan. Er was iets aan dat aftellen van ‘eins’ naar ‘aus’ wat mensen met halve liters bier en naar Lucky Strike-meurende krautrockhesjes gewoon helemaal te gek vonden. En laten we wel eerlijk zijn: er is geen nummer dat de eerste plek meer verdient dan deze hit. Er is namelijk geen lied dat het iconische, industriële geluid van Rammstein beter illustreert en tegelijkertijd die botte, seksueel getinte sfeer behoudt. Dat zijn dan ook meteen de redenen waarom deze band een eeuwig plekje heeft veroverd in mijn al net zo cynische hart.

Foto Rammstein live in Ahoy: Luuk Denekamp

0 Reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *